Nákupní chování zákazníků
Nákupní chování zákazníků
Kupním chováním zákazníků rozumíme takové chování jedinců či institucí, které se váže k získávání, užívání a odkládání produktů či služeb.
V marketingu hraje hlavní roli respektování zákazníků, v našem případě pacientů a jejich vztahu k dané produktové oblasti. V této oblasti se člení zákazníci (pacienti) podle potřeby zákroku.
1.3.1 Dle způsobu chování existují 3 skupiny kupujících:
1. individuální kupující – žijí a rozhodují se sami
2. domácnosti – rozhodnutí ovlivňuje každý člen domácnosti
3. organizace – podniky, rozpočtové a příspěvkové organizace
Ad. 1) V bodě č.1 se jedná o pacienty, kteří si sami rozhodují, zda potřebují prodělat nějaký zákrok, či nepotřebují a jejich rozhodnutí je čistě jen na nich.
Ad. 2) V bodě č.2 je pacient ovlivněn členy domácnosti a s nimi diskutuje o případném vyřešení problému.
Ad. 3) V bodě č.3 je pacient ovlivněn různými faktory a především, jestli jeho požadavek na zákrok bude hrazen pojišťovnou či nikoliv.
1.3.2 Proces při rozhodování při koupi
1. poznání problému – začíná v okamžiku, kdy si pacient uvědomí nějakou potřebu.
2. hledání informací – pacient potřebuje vědět dostatek informací, co všechno zákrok obnáší, a klinika by mu měla poskytnout dostatečné množství informací.
3. zhodnocení alternativ – zda je zákrok pro pacienta potřebný či nikoliv
4. rozhodnutí o možném zákroku
5. vyhodnocení zákroku – zde je důležité, aby byla klinika s pacientem po uskutečnění zákroku v kontaktu,
– každý pacient si provede po uskutečnění zákroku vyhodnocení,
– v případě nespokojenosti může dojít k poškození dobrého jména kliniky