Analýza tržního prostředí
Při analýze tržního prostředí je třeba se zabývat tržními motivy, externími faktory trhu (PEST analýzou, SWOT analýzou), a analýzou zákaznické populace.
Tržní prostředí je v podstatě definicí trhu.V současném konkurenčním prostředí, kdy stoupají požadavky zákazníků a zároveň klesá jejich loajalita ke značce a službám je nezbytným předpokladem pro přežití každého podniku získání a udržení zákazníků. Jediným způsobem jak toho dosáhnout je rozpoznat správné zákazníky, navázat s nimi komunikaci, identifikovat jejich potřeby, uspokojit jejich potřeby a zároveň dosáhnout zisku.
Prioritně v zájmu všech marketingových aktivit je zákazník a jeho tržní motivy. Zákazníkům zdravotnických zařízení se říká uživatelé zdravotní péče, my však budeme uvádět slovo „pacienti“, nebude to tak úplně přesné, ale zato jednodušší.
Jeden ze způsobů, jak zajistit úspěšnost marketingové strategie je zkoumat, jak kvalitu nabízených služeb hodnotí pacienti. Protože pacient není ani marketingový specialista, ani analytik zdravotní péče, ukazuje se, že nejspolehlivější metodou posuzování kvality zdravotní péče je systematické monitorování spokojenosti pacientů s poskytovanou péčí. Pokud se spokojenost zlepšuje, lze usuzovat, že strategická opatření zdravotnického zařízení jsou správná a naopak.