Klient = pacient
V oblasti zdravotnictví nás zákazník nejvíce zajímá z hlediska loajality a profitability. Podle uvedených kritérií lze zákaznické skupiny i dělit a odlišně se vůči nim profilovat. Klasický marketing má pro tuto část strategického řízení název CRM ( Customer
Relationship Management). Ten je schopen na základě analýz vyčleňovat prioritní skupiny klientů s vysokou profitabilitou, sledovat důvody, proč k ní dochází a vytvářet pro ně specifické projekty na její buď udržování nebo zvyšování.
1.1.3 Pacient s dioptrickou vadou má čtyři možnosti:
1. vidět špatně
2. nosit brýle
3. používat kontaktní čočky
4. podstoupit zákrok laserem
1.1.4 Pacient s šedým zákalem má možnosti pouze dvě:
1. nevidět
2. podstoupit zákrok
Díky laserové léčbě poznaly tisíce lidí na celém světě nový pocit svobody – pocit dobrého vidění.
Schéma trhu zdravotnických služeb
(1) pacient jako konečný spotřebitel, (2) zdravotnické zařízení-poskytovatel zdravotní péče, (3) zdravotní pojišťovna
2
Plátce
3
Poskytovatel
1
Pacient
Do tohoto prostoru vstupují i jiné subjekty: výrobci léků a zdravotnického materiálu, distributoři, lékárny, stát a řada dalších.
1.1.5 Tržní motivy zákazníků
Centrem trhu nejsme ani „MY“ ani „ZÁKAZNÍK“. Se zákazníkem se totiž neobchoduje, obchoduje se jen s jeho motivy a jejich změnami. Definovat tržní motivy jako centrum trhu ve zdravotnictví je asi nejpřesnější. I tržní motivy ve zdravotnictví mají svůj základ ve psychologii a práce s nimi patří k vrcholným manažerským kompetencím. Jejich struktura se dělí na:
1. potřeby,
2. emoce,
3. návyky,
4. hodnoty.
Klíčovým faktorem pro úspěch marketingové strategie tržních motivů je rozpoznání struktury tržních motivů dané zákaznické skupiny a výše, do jaké jsou v dané chvíli tyto motivy saturovány.